Pusat Sumber Sekolah (PSS) merupakan pusat perkhidmatan akses
maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber pendidikan dalam bentuk
bahan cetak, bukan cetak dan digital. PSS perlu diurus secara sistematik dan
efisyen bagi tujuan memupuk tabiat membaca, literasi maklumat dan pembelajaran
sepanjang hayat selaras dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Dasar Pengurusan Pusat Sumber Sekolah diwujudkan untuk
memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai koleksi yang menepati piawaian dan
terkini, diurus dengan cekap dan berkesan, dan digunakan secara optimum bagi
meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran.
Strategi Pelaksanaan Dasar PSS adalah seperti berikut:
• Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai kemudahan fizikal
dan infrastruktur yang sesuai dan memenuhi fungsi dan peranannya.
• Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai koleksi bahan yang
menepati piawai dan terkini.
• Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan dengan cekap dan
berkesan sesuai dengan kemajuan teknologi maklumat masa kini.
• Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan oleh Guru
Perpustakaan dan Media yang menepati syarat kelayakan dan kriteria yang
ditetapkan dalam pekeliling semasa.
• Memastikan Pusat Sumber Sekolah sentiasa meningkatkan usaha
untuk melaksanakan aktiviti penggalakan membaca dan literasi maklumat dalam
meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran.
• Menyediakan perkhidmatan dan sumber pembelajaran dalam
pelbagai format bagi membolehkan semua warga sekolah menjadi pengguna maklumat
yang efektif dan pemikir yang kritis
• Menyediakan perkhidmatan secara bertanggungjawab, adil dan
saksama kepada semua warga sekolah
• Meningkatkan tahap pencapaian murid dalam pembacaan, literasi
maklumat, pembelajaran, penyelesaian masalah dan kemahiran Teknologi Maklumat
dan Komunikasi (TMK)
• Melahirkan individu bestari yang mengamalkan pembelajaran
sepanjang hayat
• Pusat Ilmu
• Pusat Penemuan
• Pusat Pengajaran dan Pembelajaran
• Pusat Pengajaran
• Pusat Profesional
• Pusat Hubungan Masyarakat
• Merancang dan mengurus perolehan bagi membina koleksi yang
komprehensif, seimbang dan kemas kini yang selaras dengan keperluan kurikulum
dan memenuhi keperluan warga sekolah.
• Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan akses maklumat bagi
kegunaan individu atau kumpulan.
• Memberi panduan dan kemahiran kepada warga sekolah berkaitan
proses carian, penghasilan dan penggunaan maklumat.
• Menyediakan kemudahan, peralatan dan bahan supaya sentiasa
dalam keadaan baik dan berfungsi.
• Menjalin perkongsian pintar dan rangkaian strategik dengan
pelbagai agensi untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.
• Perkhidmatan Sirkulasi
Bahan
Sirkulasi bahan di sesebuah PSS perlu mengambil kira saiz
koleksi, jumlah pengguna dan keperluan pengguna.
Sirkulasi bahan terdiri daripada:
a. Pinjaman biasa
b. Pinjaman khas
c. Pinjaman berkelompok
Sirkulasi bahan juga boleh dibuat antara PSS / perpustakaan awam
melalui pinjaman antara perpustakaan (inter-library loan) bagi memenuhi
keperluan maklumat pengguna.
• Perkhidmatan Khidmat
Nasihat / Rujukan
Khidmat nasihat / rujukan perlu diberi kepada warga sekolah
berkaitan perkara berikut :
• Pemilihan bahan
• Pencarian maklumat
• Rekabentuk, pembinaan dan penggunaan bahan P&P
• Penggunaan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi
• Perkhidmatan Kesedaran
Semasa
PSS perlu menyediakan perkhidmatan kesedaran semasa untuk
memaklumkan kepada warga sekolah berkaitan maklumat atau judul terkini yang
terdapat di PSS.
Perkhidmatan ini boleh disediakan melalui sumber berikut :
a. laman web sekolah / PSS
b. keratan akhbar
c. muka surat kandungan majalah
d. bibliografi beranotasi
e. senarai bahan terkini
f. abstrak dan indeks bahan terpilih
g. pangkalan data bibliografi sumber PSS
h. pameran buku baru
• Perkhidmatan Pendidikan
Pengguna
Program pendidikan pengguna perlu disediakan secara terancang
dan berterusan untuk memaklumkan warga sekolah berkaitan program, aktiviti dan
perkhidmatan PSS di samping memberi kemahiran kepada mereka berkaitan
penggunaan kemudahan PSS dan pencarian maklumat.
• Perkhidmatan Papan
/ Sudut Maklumat
Akses kepada maklumat sekolah / PSS perlu disediakan melalui
papan / sudut maklumat yang ditempatkan di lokasi yang strategik.
• Perkhidmatan Pengurusan
Sumber Maklumat
Perkhidmatan ini perlu disediakan mengikut keperluan dan
kemampuan sekolah. Akses kepada pangkalan data sumber maklumat pelbagai bidang
ilmu sama ada dalam atau luar negara perlu disediakan melalui laman web sekolah
atau PSS.
• Perkhidmatan kemudahan
bilik / ruang
Perkhidmatan ini perlu disediakan untuk menyokong pelaksanaan
pengajaran dan pembelajaran. Perkhidmatan yang boleh disediakan oleh PSS adalah
seperti berikut :
• Bilik Tayangan / Audio Visual / Multimedia
• Pusat Akses Kendiri
• Sudut Bercerita / Aktiviti
• Sudut / Bilik Perbincangan
• Bilik Rakaman
• Perkhidmatan Reprografi
Perkhidmatan ini disediakan untuk percetakan, memuat turun
maklumat digital dan membuat salinan bahan.
• Perkhidmatan Akses
Maklumat
Perkhidmatan ini perlu disediakan untuk mengakses maklumat
menggunakan kemudahan Internet atau Intranet.
Terdapat dua program utama PSS iaitu program galakan membaca dan
literasi maklumat. Semua aktiviti yang dirancang perlu menjurus ke arah
pelaksanaan program ini.
Bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan program PSS
diselaraskan, Surat Pekeliling Ikhtisas berikut perlu dipatuhi dan dijadikan
panduan:
g) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/2005: Memantapkan Budaya
Membaca Di Kalangan Murid Sekolah bertarikh 12 Mei 2005
1. Program Galakan
Membaca
Program galakan membaca perlu dilaksanakan kerana budaya ilmu
dalam sesebuah masyarakat dapat dibina melalui amalan membaca yang berterusan.
Bagi memantapkan program galakan membaca, Kementerian Pelajaran
Malaysia melaksanakan pendekatan pembacaan secara terancang melalui program
NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca).
2. Literasi
Maklumat
Program literasi maklumat perlu dilaksanakan untuk menyedia dan
melengkapkan murid dengan kemahiran tertentu yang diperlukan bagi menghadapi
kehidupan sebenar.
Aspek kemahiran yang perlu diberi penekanan dalam literasi
maklumat adalah seperti berikut:
• Pentafsiran maklumat
• Penghasilan produk yang berkualiti
• Pembelajaran kendiri
• Penglibatan secara aktif sebagai ahli kumpulan kerj
• Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi secara
bertanggungjawab dan beretika
Kemahiran yang menyumbang ke arah pencapaian matlamat literasi
maklumat adalah seperti berikut:
• Kemahiran belajar secara kendiri
• Kemahiran bekerjasama
• Kemahiran merancang
• Kemahiran mencari dan mengumpul
• Kemahiran memilih dan mentafsir
• Kemahiran menyusun dan merekod
• Kemahiran komunikasi
• Kemahiran menilai
Literasi maklumat perlu dilaksanakan oleh GPM dan semua guru
mata pelajaran secara :
• modular
• integrasi / merentas kurikulum